For, i løpet av de siste årene med mange runder på forskjellige sykehus med ulike leger og andre behandlere, har jeg også mange ganger blitt møtt på svært gode måter. Og selv om jeg aldri hadde blitt spurt om hvordan jeg hadde opplevd en undersøkelse eller samtale i etterkant, så har jeg det nå. Av en utrolig dyktig og hyggelig lege og faktisk også av den beste fysioterapeuten jeg kunne ønsket meg.
Jeg har blitt tatt imot av hyggelige
sykepleiere og leger som har vært vennlige og høflige,
forståelsesfulle og som har tatt hensyn til meg og mine behov etter
beste evne. Jeg har fått betryggende ord, en hånd å holde i og en
hånd som vennlig strøk meg på armen da jeg var på vei inn i en
narkose og livredd. Flere av mine faste behandlere på sykehuset , og
også min fastelege, viser tydelig at de har forstått at jeg har
mine utfordringer og at de ønsker å ta hensyn til det så godt de
kan. Om det så er å ringe for å flytte på en time så jeg får
samme behandler eller gi meg tydelig tegn på at jeg ikke trenger å
gjenta replikkene mine enda en gang, så føles det godt. Det er en
lettelse og det føles trygt. Jeg føler meg forstått og ikke minst
føler jeg meg respektert. Og det er for så vidt det jeg trenger i
en til tider skummel situasjon.
Når en har faste behandlere over en
lengre periode vil nok kontakten bli bedre etter hvert om den ikke er
det fra starten av. Jo bedre en kjenner hverandre jo enklere er det
selvfølgelig å få til et godt samarbeid. Men for mange pasienter
vil det være forskjellige behandlere å forholde seg til fra gang
til gang. Og stort sett vil det også være nye sekretærer,
sykepleiere og annet helsepersonell å forholde seg til. Det øker
viktigheten av gode møter enda mer. Tilliten skal etableres på kort
tid og for å få mest mulig ut av den lille tiden en har er det
viktig at begge parter prøver å få til et så godt møte som
mulig. Jeg vil fordele ansvaret nesten likt på begge partene, men må
kanskje si hovedansvaret for det ligger hos behandleren (hjelperen)
som tross alt jobber med pasienter til vanlig. Pasientene vil nok
stort sett være den parten som er preget av usikkerheten ved å være
i den rollen.
Det er i utgangspunktet ikke så mye
som må til for at jeg føler jeg blir møtt på en god måte. Og jeg
tror der er jeg ikke så annerledes enn andre. Hyggelige ord, et
smil, høflighet og forståelse gjør mye og det er for så vidt ikke
vanskelig å få til.
Som jeg nevnte i starten av innlegget
så har jeg noen flotte behandlere rundt meg som gang på gang møter
meg på en fin måte og andre nye som gjør en bra jobb. Takk skal
dere ha! Jeg setter stor pris på det, for dere gjør det litt
lettere for meg å være i denne situasjonen.
Kilde bilde 1: https://www.trialog-unternehmerblog.de/wp-content/uploads/2012/12/Richtig-Loben-Motivation-Mitarbeiterfuehrung-Panorama.png
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar