2. mai 2015

Har hunden din venner?

Saga er en veldig sosial frøken som kjenner mange hunder, men jeg vil likevel si at det er kun noen få som er vennene hennes. Hun hilser gjerne på nye og kjente, leker og løper kanskje med dem litte grann, men er mest glad i å tusle sammen og å snuse. Det kan hun for såvidt gjøre med hvilke som helst andre hunder. Hun synes det er ålreit å være på tur med andre, men trenger ikke nødvendigvis vise store følelser over det. Den skikkelige gleden over å se en av vennene sine ser jeg dog sjeldent. Hun har vel to bestevenner: Theo og labradoren Mira. Når hun treffer dem stråler hele hunden og det er ikke tvil om at hun er glad for å se dem. Samme reaksjonen viser Theo og Mira når de treffer Saga, og jammen meg er ikke det herlig å se. 
 
  
I mitt forrige innlegg om å ha et godt forhold til hunden sin nevnte jeg at hunden trenger gode relasjoner for å kunne utvikle seg og å trives. Relasjoner er vi alle avhengige av. Relasjoner til andre rundt oss, foreldre, søsken, venner. Hunder er sosiale vesener som kan skape gode relasjoner til mennesker, andre hunder og også andre dyr. Uten disse relasjonene trives de ikke. Nå var hovedfokuset i det forrige innlegget på relasjonen mellom mennesket og hunden, så i dag har jeg tenkt å stille dere et annet spørsmål: Har hunden din venner på fire bein? Jeg begrenser det ikke kun til andre hunder siden mange hunder også knytter bånd til for eksempel katter, og disse vennskapene er like viktige for pelsbarna våre.

Så, kan du ramse opp noen navn på venner hunden din har? Venner som den virkelig liker? Altså som ikke bare du mener er hundens venner fordi du liker å være i lag med eieren og hundene alltid er med på tur. Jeg mener sånne venner som du ser hunden din ikke klarer å slutte å glede seg over, som den helst kunne vært sammen med hele dagen. Som den kan leke, men også slappe av sammen med? 

Jeg tror det er mange hunder der ute som egentlig ikke har skikkelige venner og nok en del som dessverre ikke har noen i det hele tatt. Det kan selvfølgelig finnes ulike også gode grunner til det, men jeg synes likevel det er trist. For jeg tror det virkelig det er veldig få hunder og for så vidt også mennesker som vil være bare for seg selv. Som regel er det vonde opplevelser eller dårlig sosialisering som ligger i bunn her, men det er ingen grunn til å ikke ha et mål om å jobbe med det for å se om ikke hunden likevel kan få seg (om så bare en) venner.

 

Tenk litt over det, så skal jeg skrive litt mer om dette etter hvert.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar