15. januar 2015

Trøtte.no

Da er altså en ny dag over og jeg er endelig hjemme igjen. Har punktert i sofaen med varmeflaske på magen og en pelsdott ved siden av meg. Hjelpes meg så sliten jeg blir av å reise og å være en runde på sykehuset! Litt smertebehandling og en kontrolltime pluss en litt lengre togtur gjør noe med systemet. Det gikk veldig fint på sykehuset, veldig hyggelig med en sympatisk og blid sykepleier, litt mindre ålreit med en sliten og litt småsur lege. Sistnevnte hadde nok sikkert bare en dårlig dag, det skjer innimellom med oss alle.

Saga har slappet av hjemme med Theo fram til eieren til Theo kom og hentet dem. De gikk en tur og ble så med henne hjem der jeg plukket opp Saga og fikk servert middag. Utrolig deilig og en kjempehjelp når jeg er så sliten! Nå ligger hun i sofaen og sover og jeg kjenner jeg har lyst til å gjøre det samme, men det er nok lurest å vente litt.

Jeg tenkte jeg skulle sette meg ned og skrive litt om noe Anna Luise Kirkengen pleier å snakke en del om: Vi trenger noe som nærer, ikke bare ting som tærer. Hun er en utrolig spennende dame som jeg anbefaler å lese litt om og ikke minst lese boka til!


En veldig interessant og verdigful bok som jeg synes alle som jobber med mennesker burde lese. En bok som handler om hvordan erfaringer påvirker kroppen, sammenhengen mellom krenkelser som omsorgssvikt, misbruk, vold og seksuelle overgrep i ung alder og den voksenes sykdommer og lidelser. Sammenhengen mellom kropp og sjel. Hun gjenforteller historiene til noen av pasientene sine, usminket og voldsomt. Og der tror jeg det er riktig å advare om at innholdet kan være litt tungt å fordøye. I tillegg henviser hun til en del forskning og benytter den til å forklare.

Jeg har vært så heldig og fått lov til å høre på et foredrag med henne en gang og jeg må si det gjorde inntrykk på meg, på hele kroppen. En måte å se pasienten på, ta den på alvor og leve seg inn i det hun forteller som jeg aldri har sett før. En spennende dame rett og slett, som etter min mening har havnet i helt riktig yrke. Og som jeg håper setter i gang mange gode tankeprosesser hos de som lytter, de som ser og de som så gjerne vil forstå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar