27. januar 2015

Tarmvask, narkose og nattesvette

De tre ordene beskriver ganske passende de siste dagene og nettene mine. Koloskopien var i går og til den var det tarmtømming og fasting dagen før. Utrolig hvor sliten en blir av det. Siden det ikke kom seg ordentlig i gang før kl 4 på natta sov jeg omtrent en time tilsammen. Jeg hadde fått time kl 9 i går, men måtte vente til kl 13 før det var min tur. Lite søvn, ingen næring og venting var ikke noe stas, men jeg overlevde også det. Endelig min tur ble jeg tatt imot av to veldig hyggelige sykepleiere i operasjonsstua. Noen beroligende ord og en hånd å holde (jeg så nok vettskremt ut) i sovnet jeg og da jeg våknet var alt over. Ok, jeg følte meg absolutt ikke noe bra. Kjemperar i hele kroppen, ordentlig sliten og skikkelig vondt i magen. Legen stakk innom for å fortelle om hvordan det hadde gått, han tok nye prøver og vi måtte avvente dem. Endelig nede på avdelinga fikk jeg litt mer drikke og endelig noe mat.

 

Jeg ble hentet i fem-tiden og det var utrolig godt å komme hjem igjen etter en så lang dag. Jeg var så trøtt at jeg bare tok med meg Saga og la meg. Stod opp en liten tur rundt halv ti for å spise og lufte henne så var det en dusj og senga. Jeg våknet klissvåt to ganger og måtte skifte, sikkert all den dritten og stresset som skulle ut av kroppen igjen, men jammen meg ubehagelig og slitsomt. Andre gangen var det greit å stå opp og komme seg i dusjen, så nå sitter jeg i sofaen, skriver og spiser litt frokost.

Siden jeg avlyste den ukentlige runden til Oslo for å få behandling blir det en rolig dag i dag og det kjenner jeg var lurt. Det er sol ute og jeg har planer om å få gått en tur med pelsdotten min snart. Ellers må jeg nok en tur innom apoteket for å fylle på med medisiner og resten av dagen blir det avslappning, kanskje et lite blogginnlegg til senere på dagen, vi får se.

Ha en fin dag i sola :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar