15. januar 2015

Du trenger noe som nærer

Jeg er kronisk syk. Det innebærer et liv med mye smerter og å ofte føle seg utmattet, trøtt, sliten. Være frustrert og lei seg fordi livet ikke er som en hadde ønsket seg. Tenke positivt ja, den har du sikkert hørt noen ganger allerede du og? Jeg hører den stadig vekk. Og jo da, det er viktig å ikke miste motet og å prøve å tenke positivt. Og det er helt sikkert godt ment, men det er 1. ikke så lett og 2. ikke alltid mulig. Enkelte dager går dette ganske greit, andre dager vil jeg helst bare ta en håndfull undermedisiner og dra dyna over hodet igjen til sykdommene er borte. Så våkner jeg igjen og det fantes ingen magi. Smertene ble kanskje litt mindre, men kroppen er fortsatt den samme. En følger behandlingsløpet, møter opp til undersøkelser, møter og nye behandlinger og gjør så godt en kan. En må jo bare. En må prøve. En må ikke gi opp. Lettere sagt en gjort, det virker ofte som det ikke er noe en kan gjøre, noe som hjelper. Velkommen i sykdomsfengselet!

Noe som er utrolig viktig når en er inn i dette sykdomsfengselet er å sørge for NÆRING. Nei, ikke bare i form av mat, men psykisk næring: å sørge for å tilføre livet sitt gode ting. Noe en får glede av, som gjør at en kanskje glemmer at en er syk om så bare for en liten stund, som flytter fokuset over på noe annet og som gir en mer enn det koster en. Noe som nærer. For det trenger vi, i massevis! Første skrittet er å finne ut av hva som nærer.

Hva liker du å gjøre? Hva gir deg mer enn det koster deg? Kan du skrive ned 10 ting som virkelig gjør deg godt?

Oj - dette var et vanskelig spørsmål? Ja, jeg er helt enig i det og det er vi ikke alene om. Det er vanskelig og jeg tror det er fordi vi fokuserer mye på det som ikke er godt for oss, hva vi ikke kan eller hva vi ikke liker.

Så nå oppfordrer jeg alle til å ta for seg dette spørsmålet og skrive ned 10 ting som nærer!

Lykke til :)

3 kommentarer:

  1. 10 ting i livet mitt som virkelig gjør meg godt!

    1. Ingrid, min høyt elskede datter
    2. Sondre, min høyt elskede sønn
    3. Lisa, du gjør meg glad og lykkelig
    4. Liverpool FC YNWA
    5. Jobben min
    6. Norsk natur
    7. Musikk
    8. Mennesker som smiler til meg
    9. God helse. Jeg er stort sett frisk ;-)
    10. God mat

    SvarSlett
    Svar
    1. Men kjære da, du har glemt Saga! :O

      Slett
    2. Glemmer ikke Saga! Saga er en stor del av Lisa og Lisa ville ikke vært det samme uten Saga!
      SAGA ❤❤❤

      Slett