23. februar 2015

Ny sele sa du?

 
Saga har fått seg en ny sele. Vi jobber mye med å gå pent i bånd om dagen, men så synes jeg det er greit at hun kan få lov til å tusle litt som hun vil innimellom og i den sammenhengen også få lov til å dra litt i båndet. Er vi ute på en lengre tur synes jeg også det er kjekt at hun går i bra tempo foran meg og da er det en fordel at båndet ikke henger hele tiden, og på sånne turer kan hun få lov til å trekke litt. Så mye som en liten hund klarer å trekke da. Jeg bruker kun sele på henne og tenkte derfor det var greit å ha en sele som var tydelig forskjellig fra den vi vanligvis bruker. Dessuten synes jeg det er greit at den er litt ekstra polstret når hun kommer til å dra i den og da virket en liten trekksele passende.

Vi endte opp med en Non-Stop Sporsele, ikke en sele som direkte er beregnet for ordentlig trekking, men som holder til det jeg ønsker å bruke den til. Passformen liker jeg veldig godt og det virker som Saga liker å ha den på seg. Ifølge beskrivelsen fra leverandøren skal den ergonomiske passformen sørge for riktig belastning av rygg og nakke. Den er godt polstret i tillegg, noe jeg synes virker ekstra behagelig og viktig når det kan bli litt trykk på den. For de som trenger det er det også en ring på undersiden av selen. Selen har også refleks på seg som er en fordel i mørket. Selv om jeg har en hund med mye pels der en vanligvis ikke ser mye av selve selen, så synes refleksen på denne faktisk ganske godt. Men så er den jo også mye bredere enn de vi ellers bruker. I forhold til floker i pelsen, noe som jeg var veldig redd for, så går det overraskende bra. Så lenge selen sitter godt inntil, ikke for stramt selvfølgelig, så gnir den ikke for mye over pelsen og lager et pelskaos.

Det virker som Saga liker den selen veldig godt, både når hun skal ta den på seg og når hun er ute på tur. Den sitter veldig fint på brystet så hun ikke får problemer med å puste når hun drar litt. I og med at denne selen er mye bredere og har en litt annen passform enn de vanlige så kjenner hun nok en tydelig forskjell når hun ahr den på seg og kan etterhvert skjønne når hun skal gå pent og når hun får gjøre litt som hun vil.


Vi er i hvert fall veldig fornøyde med denne selen her og kan trygt anbefale den videre! Jeg skal også skrive om de selene vi ellers bruker, for de er jeg meget fornøyd med også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar