20. desember 2015

Kunst i utvikling

I går ble det en del rydding her hjemme og jeg snublet over en del bilder jeg har malt og tegnet i løpet av de siste årene. Noen av bildene er faktisk over 11 år gamle og jeg må si det er morsomt å se på dem igjen. Jeg har jo gjort det innimellom, spesielt om noen ville se noe jeg har malt, men jeg har som regel ikke tenkt på hvor lenge det er siden jeg har malt eller tegnet dem.

Det er faktisk mer enn 11 år siden jeg begynte å male og å tegne. Da jeg var rundt 12 år gikk det vel mye i hester og jeg tegnet som en tulling. Det har jeg dessverre ingen tegninger fra igjen, tror jeg. Synd, for noen av de mener jeg ble ganske fine. Jeg har også hatt en alvorlig blomster-, spesielt rosefase. Så ble det en del landskap og litt forskjellig annet som barna ønsket seg (det var spesielt da jeg var au pair). Det har blitt en del hundebilder også, men mennesker tegnet eller malte jeg ikke før for noen år siden.

Jeg husker at jeg alltid sa mennesker var så stygge, de ville jeg ikke male. Abstrakt ble det svært lite til ingenting av, det synes jeg bare ble så stygt også. 

Men også det har endret seg. De siste to malekursene har nok bidratt veldig til det. Jeg var også på et malekurs for ca 7 eller 8 år siden, men det fikk jeg dessverre veldig lite ut av. De siste to har vært med en veldig fin kursholder som har klart å få meg til å prøve ut litt annet og å tørre å gå litt utenfor komfortsonen. Det har jo som regel alltid vært tydelige grenser rundt det jeg har malt/tegnet, men nå skulle jeg plutselig få følelsen inn i meg ned på papiret. Det var jammen meg vanskelig i starten, men nå er det ganske så morsomt å leke med farger, former og materialer. Det er nesten kjedelig å ikke få lov til å bare gjøre som det er naturlig. 

Jeg synes det er utrolig morsomt hvordan utviklingen har vært i løpet av de siste årene og hvor mye forskjellig "kunst" det har blitt av det. Ikke minst gleder jeg meg til å fortsette med det og se hva som kommer ut av det framover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar