3. mars 2016

En stor tommel NED for Europris

Kanskje er jeg en av de siste som har fått det med seg, men jeg må si jeg ble ganske så overrasket da jeg skulle innom Europris i går. På forhånd sjekket jeg nemlig hva de hadde på tilbud og klikket meg gjennom nettsidene da jeg oppdaget at Europris tydeligvis har inngått et samarbeid med Cesar Millan! Den såkalte «hundeviskeren» som vel dessverre fortsatt blir vist på tv her i Norge, i en rekke andre land har programmet hans blitt forbudt på grunn av metodene han benytter seg av i rehabilteringen av det han kaller for «problemhunder».

Europris linker både til Facebooksiden hans og har altså nå valgt å ta inn leker han har designet. På nettsiden dems blir kunden oppfordret til å følge hans side «dersom du liker denne mannen og hva han står for». I løpet av februar og utover våren får butikkene inn produkter fra Cesar Millan, om det bare betyr lekene eller noen av hans torturredskaper utdyper de ikke.

Jeg kan vel kanskje ikke si meg altfor overrasket, som ei venninne så fint sa «den butikken er vel ikke akkurat kjent for kvalitet», men jeg er meget skuffet over dette. Jeg har kunne anbefale andre å se etter enkelt hundeutstyr i den butikken fordi de innimellom har fått inn for eksempel gode bur, men her etter kommer jeg ikke til å gjøre det lenger. Jeg kommer også til å unngå den så langt jeg kan.

Det er gode grunner til at han har fått mye kritikk og er til og med forbudt både på tv-skjermen, men også scenen, i en rekke andre land. Jeg har ikke tenkt å gå veldig inn i dybden på det, jeg skal heller legge ved noen linker så de som er interessert kan lese mer om det og kanskje se på programmet hans med mer kritiske øyne.

Det finnes veldig mange gode hundetrenere med en solid og god utdanning som jobber med vennlige og oppdaterte metoder. Cesar Millan er ikke en av dem, han har hverken en utdanning innen hund og atferd og heller ikke viser han stor interesse for å viderutdanne seg og dermed holde seg oppdatert. Han bruker metoder som er i strid med dyrevelferdsloven og flere av hans metoder definerer Mattilsynet som vold. Er det virkelig en slik person vi ønsker å støtte?

Jeg hadde forventet og ønsket meg at en så stor butikkjede som Europris hadde informert seg godt før de vurderte dette. Om de har det har de tatt et klart standpunkt om hva de prioriterer, ikke dyrevelferd. Dessverre.

Linker for de som ønsker å lese mer: 

 Bildekilde: http://smartdawgs.com/newsite/wp-content/uploads/2009/04/cesars-way-no-300x259.jpg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar