8. april 2015

Vel overstått

Da er de travleste dagene denne uka vel overstått. Jeg har fått startet opp med nye medisiner og fått tatt den kapselendoskopien jeg nevnte. Kapselen har fått tatt tusenvis av bilder av tynntarmen min, nå er det opp til legen å se gjennom dem. Det gikk veldig bra å starte opp med medisinen også, men jammen meg ble det en lang dag. Jeg var på sykehuset kl 8.30 og forlot det kl 16.30. Puh! Det ble litt forsinkelser og så måtte jeg vente på legen min en god stund, han ville snakke med meg før jeg fikk lov til å dra hjem. Jeg får nok ikke svar på undersøkelsen før om et par måneder, men det kan jeg leve med og forsåvidt er det ikke hindrende for behandlingen heller. Mens den kapselen gikk nedover tarmene mine kunne jeg faktisk se det på den lille monitoren selv, ganske kult. Jeg liker å kunne se på sånt selv også, det har jeg nok alltid syntes er spennende.

Det tok en stund før kapselen gikk fra magesekken til tynntarmen, så etterhvert måtte jeg legge meg i en seng på høyre side og ligge sånn en stund. Jeg ble liggendes der siden jeg uansett ikke fikk lov til å gå før to timer etter infusjonen var ferdig og legen også skulle komme. Og det var egentlig fint med en seng, å sitte i en lenestol i flere timer kjentes godt i ryggen. Så der lå jeg, leste, hørte på musikk og snakket i telefon. Jeg fikk også endelig spise, 4 timer etter jeg hadde svelgt kapselen, og ca 29 timer etter siste måltid. Det er utrolig hvor godt det plutselig er med tørre brødskiver!

Saga var heldigvis hos et vennepar og det var trygt å vite at hun ble tatt hånd om. Det ble jo uventet sent og ikke minst var jeg veldig sliten når jeg endelig var hjemme igjen. Da er det veldig godt å vite at hun har fått noen turer og er sliten selv. Vi spiste litt mat når vi kom inn og sløvet i sofaen til det endelig var sent nok til å endelig legge seg. Det var godt med søvn og enda bedre å ikke kjenne stort til noen bivirkninger av medisinen. Mange blir visst litt småsyke rett etterpå og gjerne en dag eller to etter det. Utenom kaldsvetten som jeg sliter med ellers har jeg følt meg som vanlig.

Utstyret måtte leveres igjen på sykehuset og da stakk jeg innom svømmehallen i samme slengen. Det var godt å få svømt igjen og å slappe av i varmt vann etterpå. Jeg fikk svømt en del og det er jeg veldig fornøyd med. Nå kjenner jeg det godt i ryggen og jeg var ganske sliten da jeg kom hjem igjen, så det ble en liten dupperunde i sofaen.

I morgen har jeg tenkt å ta husvasken, handle litt og gå en grei tur med pelsprinsessen. Theo kommer på ettermiddagen og skal være her en natt eller to. Det er kjempelenge siden han har vært her nå, så det blir hyggelig å ha han på besøk igjen.

Nå er det natta her, god natt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar