12. april 2016

Superbarna

På fredag var jeg barnevakt for tre fantastiske små, faddergullet og søsknene hans. Mor og far skulle få ta seg en liten, velfortjent pause fra hverdagen og ungene kose seg med meg som barnevakt.

Uheldigvis fikk minstemann feber og da jeg kom var han ikke altfor blid, men heldigvis hjalp medisinene ganske fort og det tok ikke lang tid før han vinket til mamma og pappa. Overraskende nok, vi var alle forberedt på en heller motsatt reaksjon. Formen kom seg enda mer når det skulle serveres pølser og magesmertene til vesla forvant da potetgull ble nevnt. Et sunt kosthold legges veldig vekt på som dere skjønner, spesielt på en fredagskosekveld med Lisa!

Kvelden ble rolig, de var jo litt slappe. Spill, bøker, litt film og en liten gråterunde på badet før to små krabbet under dynene sine. Det er ikke alltid så lett å klare å roe seg ned selv når mamma og pappa er borte, men med litt selskap, stryking på ryggen og en eller ti nattasanger sloknet de to minste i sengene sine. Eldstemann fikk litt alenetid sammen med meg før også han måtte legge seg.

Han har forresten fått seg en egen mobiltelefon som, til min store forundring, kan brukes til å ringe foreldrene med. Det hadde han altså gjort noen ganger mens jeg var opptatt med de små, han lurte nemlig på både koder og anvisninger til Playstation. Skal jeg nevne at han er 6 år og mamma bare har vist ham en eneste gang hvordan han kan, i nødtilfeller, bruke mobilen for å ringe dem?! Han var litt mindre fornøyd med å måtte levere fra seg mobilen da han skulle sove, men nøyet seg til slutt med bok, lydbok og en hånd som strøk på ryggen hans. Han var ikke trøtt og han klarte ikke å sove, merkelig nok begynte han å snorke noen minutter senere.

Hunden i huset ble stappet full av mat før jeg satt meg i sofaen og nøt freden. Jeg skvatt ganske godt da det smalt inne på soverommet og jeg spratt opp med redselen for tårer, men neida, minstemann hadde bare sparket ned sengehesten. Puh!

Sofaen igjen og der ble jeg sittende fram til to fornøyde foreldre pluss selskapet dems kom hjem. Rett før jeg skulle gå begynte det å komme lyd fra soverommet - men når mamma er hjemme, så er det mamma som gjelder og jeg dro hjem til mine egne små.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar