28. desember 2018

Overlevd julekaoset?

Gjesp! Vi har krøpet ut fra under den varme dyna, drukket en kopp te, vært ute en liten tur og fortært frokosten. Nå sitter mor foran pcen mens pelsbarnet ligger under et pledd i stolen og sover søtt. Ute skinner solen i en del minusgrader og fuglene spiser ivrig frøene som ligger i det lille fuglehuset.

Freden har senket seg med andre ord. Julestresset er over og vi tar det med knusende ro. Nå har vi ikke stresset mye i jula heller. Det tok sin tid å få laget ferdig noen av julegavene, jeg hadde en strålende ide, som bare tok mye mer tid enn jeg tenkte over. Men de ble fine, kanskje viser jeg dere noe av det senere, den siste gaven er bare ikke levert enda.


Juleaften tilbragte Kiwi og jeg med fadderbarnet mitt og familien hans. Foreldrene hadde ordnet istand en veldig god og fin middag, pyntet så fint i stua og det var veldig koselig å komme dit som vanlig. Barna var mest opptatt av å endelig få pakket opp gaver, mat var ikke like interessant og det var vanskelig å vente, men også det overlevde de. Det er utrolig hvor lang tid det tar å pakke opp gaver, og jeg var glad for at vi ikke hadde enda flere, men det er like stas hvert år å se hvor mye barna gleder seg over det de får. Kiwi synes det hele var helt ok, det er liksom litt kjedelig å være hund opp i det hele, så da sover en.

Første dag jul fikk jeg besøk av to små jenter, bestemor og fem hunder. De skulle tas bilder av og jammen meg må jeg innrømme at det var koselig å ha barn foran linsa, selv om 2-åringen fort var sliten. På ettermiddagen stakk jeg på besøk til ei venninne som bor i nærheten av der vi bodde i julen. Vi passet jo gamlefar og hårballen til tante B. Det ble en god middag og en koselig stund med te, noe godt å spise på og masse skravling. I tillegg ble det en god porsjon av hundekos, det var nemlig ganske så mange hunder med på vår lille "feiring". Kiwi taklet det fint til tross for noen ivrige gutter, hun fortrekker dog disse høflige damene.

Andre juledag fikk jeg besøk av venner, som også ønsket fine familiebilder, og som ble til middag. Juletaco er tingen altså. 4-åringen hadde masse energi igjen til tross for en tur i bassenget før dem kom hit. Hundene likte godt å ha besøk, bli matet ved bordet (ehem..) og å få masse kos.Sent på kvelden hentet jeg tante B på togstasjonen.

Vi er fortsatt her ute, men drar nok hjem i dag, det er bare så vanskelig å motivere seg til å pakke sammen og inn i bilen igjen. Resten av helgen blir nok ganske rolig også, det kan hende at vi får en overnattingsgjest i miniutgave en av dagene og så kommer jo snart nyttårsaften. Egentlig skulle vi ha besøk av en liten hund, men den har visst endret planene, så Kiwi og jeg blir alene. Altså, vi må nå bare bestemme oss for hvor vi vil feire hen.

På en måte gleder jeg meg til hverdagen igjen. Kroppen sier tydelig ifra at jeg må komme meg i bassenget igjen og jeg må også fortsette med et sunnere kosthold. Det har blitt noen (planlagte) utskeielser i julen. Kiwi er i grei form, hun får fortsatt smertestillende på grunn av ryggen sin, men virker til å være i god humør og fornøyd med å bo i et stort hus med enda større eiendom rundt i julen. Desssuten tror jeg hun liker å ha en "storesøster" å henge seg på. Leela har det forresten helt strålende også, hun spiser godt, leker masse og virker til å ha funnet seg godt tilrette i den nye familien. Hva mer kan jeg egentlig ønske meg denne julen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar